اوصاف قرآن

قرآن در همه شئون زندگی:

کتاب الله تبصرون به، و تنطقون به، و تسمعون به، و ینطق بعضه ببعض، و یشهد بعضه علی بعض، و لا یختلف فی الله، و لا یخالف بصاحبه عن الله.
کتاب خداوندی است که با آن می بینید، و با آن سخن می گویید و با آن می شنوید و بعضی از آیات قرآنی بعضی دیگر را توضیح می دهد و بعضی از آن (به تفسیر و تاویل) بعضی دیگر شهادت می دهد. در بیان الهیات هیچ اختلافی در میان آیاتش نیست و کسی که با قرآن همدم باشد، از خدا منحرف نمی شود.

عدم نقص و کژی در قرآن:

الحمد لله الذی انزل علی عبده الکتاب و لم یجعل له عوجا * قیما لینذر باسا شدیدا من لدنه و یبشر المومنین الذین یعملون الصالحات ان لهم اجرا حسنا**کهف / 1 و 2.***.
سپاس خدایی را که کتاب (قرآن) را بر بنده خود محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فرو فرستاد و در آن نقص و کژی قرار نداد * (کتابی) درست و استوار تا (مردم را) به عذابی سخت بیم دهد و مؤمنانی را که کارهای شایسته انجام می دهند بشارت دهد همانا پاداش نیکویی برای ایشان است.

لزوم احترام به قرآن

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):

هرگز کسی از شما مسجد را مسجدک نخواند؛ زیرا آن خانه ای است که خداوند در آن یاد می شود. و هرگز کسی از شما قرآنک نگوید؛ زیرا کتاب خدا، بزرگ تر از آن است که به کوچکی یاد شود. نیز کسی مرد را مردک و زن را زنک نخواند.

 تاثیرات آیات قرآن بر حاکم ظالم

مردی از دنیا رفت که قبل از مردن، کسی را وصی خود و سرپرست فرزندان خود قرار داده بود. یکی از حاکمان ظالم نزد وصی آن مرد پیغام فرستاد که شنیده ام فلانی مرده و هزار تومان (پول آن روز) از او باقی مانده است، دویست تومان آن را به من قرض بده.
وصی آن مرد کیسه پر از سکه محتوی دویست تومان به دامن یتیم گذاشت و نامه ای نوشت و در آن نامه این آیه را نوشت و نزد آن حاکم ظالم فرستاد:
ان الذین یاکلون اموال الیتامی ظلما انما یاکلون فی بطونهم نارا**سوره نساء، آیه 10.
کسانی که اموال یتیمان را از روی ظلم و ستم می خورند در حقیقت آنها در شکم خود آتش فرو می برند و به زودی به دوزخ در آتش فروزان قهر حق خواهند افتاد.
آن حاکم ظالم وقتی که نامه را خواند و آیه فوق را نیز مطالعه کرد از تهدید خداوند هراسناک شده و اشک از چشمانش جاری گشت. از کودک یتیم پرسید: آیا به مکتب می روی؟ گفت: آری. پرسید: درس قرآن می خوانی؟ گفت: آری. پرسید: قرآن را حفظ می کنی؟ گفت: آری. گفت: یکی از آیاتی را که حفظ کرده ای بخوان. کودک یتیم گفت:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و لا تقربوا مال الیتیم الا بالتی هی احسن **سوره اسراء، آیه 34.***.
یعنی: نزدیک مال یتیم نشوید جز در مواردی که به صلاح یتیم باشد.
حاکم ظالم باز تحت تاثیر قرار گرفت و بی اختیار گریست و بعد گفت: برخلاف فرمان خدا کاری انجام نمی دهم. کیسه پول را برنداشت و لباس و جایزه ای به کودک داد و برای وصی هم خلعتی فرستاد.

تجلیل از قرآن

 تجلیل از قرآن

کسی که از قرآن تجلیل کند از خدا تجلیل کرده و کسی که قرآن را تجلیل نکند، به حریم خدا اهانت کرده است.

 سرور کلام

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) یا علی! سید الکلام القرآن.
ای علی! سرور کلام، قرآن است.

 بزرگترین و برترین چیز

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود: به هرکس که خدا قرآن کریم را بخشد و او اعتقاد کند که به کسی چیزی برتر از قرآن داده شده محققا چیز بزرگی را کوچک و کوچکی را بزرگ شمرده است.

در شان قرآن کلام خدا

 بالاترین ثروت دنیا

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند: کسی که معارف قرآن را دریافته، شایسته نیست که گمان کند که کسی چیزی بالاتر و والاتر از او دارد؛ زیرا اگر کسی تمام ثروت دنیا را به دست آورد، باز هم قرآن از آن بالاتر و برتر است.

 گرامی داشت قرآن

خداوند در روز قیامت خواهد فرمود: به عزت و جلال خودم سوگند که هرکه تو را گرامی داشته او را گرامی خواهم داشت، و اهانت خواهم کرد به کسانی که به تو اهانت کرده اند.

 حرمت قرآن شریف

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: قرآن شریف از هر چیزی بجز خدا برتر است، هرکس به قرآن احترام گذارد محققا خدا را احترام کرده و هرکه قرآن را احترام نکند حرمت خدا را سبک شمرده است و حرمت قرآن بر خداوند مانند حرمت پدر به پسرش می باشد.

اثبات تعداد امامان شیعه از قرآن



دكتر مصري ازطریق قرآن به اثبات تعداد امامان شیعه پرداخته.
دكتر مجدي وهبة الشافعي *خطيب واستاد دانشگاه دینی الأزهر با تحقیقات خود به ارقام واعداد جالبی دست پیدا کرده که باعث شگفت همگان شده است.
باتوجه به اینکه تعداد وارقام درقرآن بی دلیل نبوده ودارای هدف خاصی هست همچون تعداد کلمه یوم(روز) که 365 بارتکرارشده وهمانا تعداد روز دریک سال میباشد ویاكلمه شهر(ماه) که درقران 12بارآمده که همان تعداد ماههادریک سال میباشد ومثالهای زیاد دیگری...
وباتوجه به این معلومات، تحقیقات خود رادراین زمینه انجام داده وبه این نتایج جالب رسیده..... ***که کلمه امام دوازده بار آمده وباتعداد امامان شیعه یکی میباشد.کلمه امام دراین آیات میباشد:
البقره 124
التوبه 12
هود 17
الاسراء 70
الانبياء 72
القصص 5
الحجر 79
السجدة 24
يس 12
القصص 41
الفرقان 74
الأحقاف 12
*کلمه شیعه یامشتقات آن 12بار درقرآن آمده.
***کلمه العصمه(عصمت) که شیعیان اعتقاد دارندکه 12امام(ع) وفاطمه زهرا(س)و حضرت محمد مصطفی (ص) معصومند درقرآن 14بار تکرار شده؛ در این آیات:
النساء 146
آل عمران 101
النساء 175
المائدة 67
آل عمران 103
يوسف 32
يونس 27
هود (دوکلمه دراین آیه) 43
الأحزاب 17
غافر 33
الممتحنة 10
الحج 78
كلمه الكساء(یاهمان آل ابا) در قرآن كريم باتمام انواع لفظش، که به نقل از أم سلمة درکتب اهل سنت(صحیحین)همسر پیامبرکه تعدادآنها پنج نفر که شامل نبي محمد (ص) وامام علي وفاطمة الزهراء وحسن وحسين عليهم السلام اجمعين ؛که پنج بار درقرآن آمده:
البقرة 233
البقرة 259
المائدة 89
المؤمنون 14
النساء 5
ماباید افتخارکنیم که شیعه ( اثني عشري )هستیم وکسی یاکسانی درهیچ زمانی قادر به تخریب یا از بین بردن این مکتب برحق نخواهدبود....
*** چرادرقرآن
تعداد چشمه هایی که نبي موسى برای شرب قومش بوجود آورد
12 چشمه بود؟
وهمچنین تعداد 12 ماه(شهر) درقرآن
وکلمه الأسباط 12 سبط
والنقباء. 12
والبروج. 12
و الحواريين 12
وكلمه توحيد (لا اله إلا الله)
12 حرف
و ( محمد رسول الله) 12 حرف
و (النبي المصطفى) 12 حرف
و ( الصادق الأمين). 12 حرف *همانا امامان اهل بیت 12 إمامند
و (أمير المؤمنين) 12 حرف
و (فاطمة الزهراء) 12 حرف
و (الحسن والحسين). 12 حرف
و (الحسن المجتبى) 12 حرف
و (الحسين الشهيد). 12 حرف
و (الإمام السجاد). 12 حرف
و (الإمام الباقر). 12 حرف
و (الإمام الصادق) 12 حرف
و (الإمام الكاظم) 12حرف
و (الإمام الرضاء) 12 حرف
و (الإمام الجواد) 12 حرف
و (الإمام الهادي) 12 حرف
و (الحسن العسكري) 12حرف
و (القائم المهدي). 12 حرف
و (خليفة النبيين) 12 حرف
و(وخاتم الوصيين) 12 حرفاً
( وهؤلاء العترة) 12 حرفاً
و(سادة أهل الجنة) 12 حرفاً
و(محبهم مؤمن تقي) 12 حرفاً
و(عدوهم كافر شقي) 12 حرف
اکنون به شگفتی آيه تطهيردقت کنیم:
( إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيرا)
این آیه دارای 47حرف میباشد . تعداد حرفهای اسامی زیر :
فاطمة 5
علي 3
حسن 3
حسين 4
علي 3
محمد 4
جعفر 4
موسى4
علي3
محمد 4
علي 3
حسن 3
محمد 4
درمجموع 47 حرف.
از انتشاراین اعجاز دریغ نکن...
وصاحب این تحقیقات که درجهت اعتلای حقانیت شیعه درروزگار دروغ وفتنه کوشابوده راازدعای خیر خود بی نصیب نگذار.


التماس دعا

اسامی دخترانه در قرآن



اسامي دختران:


دنيا بقره 85 جهان ـ عالم ماهده ـ دنيا


الهه ـ اله بقره 133 خدا ـ معبود


ندا بقره 171 صدا، ندا، نوا


آتنا بقره 200 به ما بده، عطا كن به ما ـ فعل امر


مولود بقره 233 تولد يافته، متولد


سكينه بقره 248 آرامش، سكون، آرامش خاطر


مريم بقره 253 نام مادر حضرت عيسي (ع)


طيبه آل عمران 38 پاك و پاكيزه


هدي آل عمران 73 هدايت


منير آل عمران 184 نوراني، روشن


مبینا نساء 20 روشن ـ اشكار


ميثاق نساء 154 عهد و پيمان


رضوانه مائده 16 خوشنودي ـ رضايت


ملوك مائده 20 پادشاهان، جمع ملك


صديقه مائده 75 زن راستگو


مائده مائده 112 غذا، سفر غذا


قمر انعام 77 ماه


زينب اعراف 123 شهر


مدينه اعراف 123 شهر


عشرت اعراف 160 عدد 10 ـ خوشي


اسماء اعراف 180 اسم‌ها، نام ها


حديث اعراف 185 گفتارـ حديث ـ سخن


شوكت انفال 7 بزرگي


هاجر انفال 72 هجرت كننده


اعظم توبه 20 بزرگ ـ والا ـ بزرگتر


فضه توبه 34 گنج ـ نفره ـ نام كنيز حضرت زهرا (س)


ليلا يونس 24 شب ـ شبانه


كوكب يوسف 5 خواب ـ رويا


رويا يوسف 36 خواب ـ رويا


هما يوسف 36 نوعي مرغ ـ آن دو نفر


زكيه كهف 76 پاك شده


عذرا كهف 76 عذر معذرت


فردوس كهف 107 بهشت


بهجت نمل 60 شادي


مهين سجده 8 مانند ماه


سلاله سجده 8 تداوم نسل


فرح شوري 48 شادي ـ شادماني


كبري دخان 16 بزرگ


محيا جاثيه 21 زندگي ـ زندگاني


سيما فتح 29 چهره ـ روي ـ صورت


سحر قمر 34 سحر و جادو ـ سحر (صبح زود)


مرجان الرحمن 22 نوعي جاندار دريايي


ياقوت الرحمن 58 نوعي سنگ گرانقيمت


راضيه حاقه 21 خوش ـ راضي ـ خوشنود


عاليه حاقه 22 بلند مرتبه


طهورا دهر 21 پاك ـ پاكيزه


ساهره نبأ 14 زمين هموار


مرضيه فجر 28 راضي ـ خوشنود شده


مطهره بينه 2 پاك ـ پاكيزه


كوثر كوثر 1 حوض و چشمه كوثر، حضرت زهرا (س))


فضیلت خواندن قرآن و توسل به آن



فضیلت خواندن قرآن و توسل به آن

 

 

قرآن و عترت

قرآن، همراه با عترت است و آن دو، ریسمان محکمی هستند که از سوی خدا به سوی خلق کشیده شده ‏اند و توسل به عترت به هر نحوی که باشد، از خدمت کردن و برآوردن حاجتشان و احترام و محبت به آنها، نگریستن به ایشان، نشستن در حضورشان، انس گرفتن با آنان، اندیشیدن در شئون و حالات، تدبر در رفتارشان، گوش دادن به سخنان آن بزرگواران، شنیدن نام‏ها به ذکر مناقب و احوال آن بزرگان و یادآوری شمایل و صفاتشان، بدون دشمنی با آنان، عبادت است. بلکه از بزرگ‏ترین عبادات و از جمله اسباب و وسایلی است که موجب دخول در بهشت می‏گردد.

هم‏چنین نگاه کردن به سطرهای قرآن، گوش دادن به حروف، خواندن کلمات، نوشتن سوره و آیه، بزرگ‏داشت و احترام نهادن به خواننده آن و به تصوّر درآوردن معانی، مفاهیم، تدبر در معانی، نظر و تامّل در اشاره‏ ها، لذت بردن از لطایف و فرمانبرداری از امر و نهی، عبرت گرفتن از حکایت‏ها و مَثَل‏ها، بهره‏ یابی و پند گرفتن از نصایح و اندرزهای قرآن، عبادت محسوب می‏گردد، بلکه از بزرگ‏ترین عبادات می‏باشد. و در فضیلت توسل به قرآن، همین بس که خدای تعالی، خود در قرآن کریم می‏فرماید: «چون قرآن خوانده شد گوش فرا دهید و ساکت باشید، بلکه مورد رحمت خدا قرار بگیرید

یک روایت

امام سجاد علیه‏السلام و امام صادق علیه‏السلام فرمودند: هرکس به حرفی از کتاب خدای تعالی گوش فرا دهد، بدون اینکه آن را بخواند، خدای تعالی برایش یک حسنه و نیکی نوشته، یک گناهِ او را می‏زداید و او را یک درجه بالا می‏برد. و هر که آن را با نگاه کردن و بدون صدا بخواند، خدای تعالی به هر حرفی، یک نیکی برایش نوشته و یک گناه می‏زداید و یک مرتبه، بالای می‏برد. و هر که یک حرف از ظاهر آن بیاموزد، خدای تعالی ده نیکی برایش می‏نویسد و ده گناهش را می‏زداید و ده درجه او را بالا می‏برد.

سپس فرمودند: هرکس حرفی از قرآن را در نماز بخواند، خدای تعالی به ازای هر حرف، به او ده‏ها نیکی می‏نویسد و ده‏ها گناه می‏زداید و ده‏ها درجه، او را بالا می‏برد. و هرکه قرآن را ختم کند، درخواست او [چه دیر و چه زود] مورد اجابت واقع می‏شود.

و امام صادق فرموده است: در موقع خواندنِ قرآن، هم بخوان و هم به نوشته بنگر که آن با ارزش‏تر است و نگاه به نوشته قرآن، عبادت است.

و نیز فرمود: قرآن، پیمان خدا بر خلق است. پس سزاوار است که هر مسلمان به پیمانش بنگرد و هر روز [حداقل] پنجاه آیه بخواند.

مهمانیِ معنوی

از پیامبر خدا صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله ‏وسلم است که فرمود: قرآن، طعام و مهمانی خدای تعالی است، پس از مهمانی او یاد بگیرید به هر مقدار که می‏توانید.

به درستی که این قرآن، ریسمان خدا است و آن، نورِ آشکار و شفابخشِ سودمند است. حافظ و نگهبانِ کسی است که به آن تمسک کند. هرکه از آن پیروی کند، وی را نجات می‏دهد و منحرف نمی‏شود، کج نمی‏شود تا راست گردد و شگفتی‏های آن به سر نمی‏آید و تمام نمی‏شود و هرچه از آن بهره‏یابی، کهنه نمی‏گردد. پس آن را بخوانید که خدا به خواندن هر حرف، ده نیکی به شما پاداش می‏دهد.

و نیز فرمود: خانه‏ هایتان را به خواندن قرآن، روشنی بخشید و آنها را مانند یهودیان و مسیحیان، گورستانِ خاموش قرار ندهید. چه آنها نماز را تنها در کنیسه‏ ها و دیرها انجام دادند، خانه‏ هایشان را از عبادت خدا تعطیل کردند. اگر در خانه‏ ای، بسیار قرآن تلاوت شود، خیر در آن بسیار می‏شود و اهل آن خانه، در وسعت (گشایش روزی) قرار می‏گیرند و به اهل آسمان روشنی می‏بخشد، چنان‏که اهل دنیا از ستارگان آسمانی، روشنی می‏گیرند.

و نیز فرمود: هر کسی که خدا به او قرآن را عطا نماید و او گمان کند که به دیگری چیز بهتری عطا کرده است، او بزرگی را کوچک و کوچکی را بزرگ شمرده است.

کلام الهی

هر سخن، ظهور و نمودی را برای سخنگو به همراه دارد و حالت و مرتبه‏ای را که گوینده در وقت سخن گفتن دارا می‏باشد، آشکار می‏سازد. و نیز سخن هر گوینده ‏ای، مناسبِ مقام خود اوست، نه مقامِ شنونده، از این رو برای بشر ممکن نیست از جهت بشریّتِ خود، سخن فرشتگان را از جهت بشریّت خود بشنود.

و اینکه کلام خدای تعالی، اگر در مقام اطلاق (بدون تنزّل و فرود آمدن در مراتب پایین‏تر که قابل درک بشر باشد) ظاهر شود، هیچ چیزی از آفریده‏ ها، در برابرش نمی‏ماند و همه در کلامِ او فانی می‏شوند. لیکن خدای تعالی به خاطر نهایت رحمت و کمالِ مهربانی که نسبت به آفریده‏ هایش دارد، اسما و صفات و کلام خود را در سطح فهم بشر فرو فرستاد. بنابراین قرآن با نقش‏ها و لفظ‏ های خویش، نمایان‏گر خدای تعالی می‏باشد که اسماء و صفات حق را در کلام و خطاب خدای تعالی ظاهر ساخته است و این امر از جهت مهربانی به بندگانش می‏باشد. پس بر بندگان لازم است که آن را بزرگ شمرده، در وقت خواندن قرآن، برون خویش را از ناپاکی و پلیدی و آنچه در دیدگاه مردم ناپسند است، پاک و پاکیزه گردانند و درون را با غسل یا وضو یا تیمم، از آلودگی بزدایند و روان خود را از خودبینی که نمایان‏گر شیطان و نهانخانه فضولاتِ اوست، با فروتنی در برابر بارگاه کبریایی خدا و خشوع در برابر عظمت خدا که در کلامش ظاهر است، پاکیزه دارند.

حالتِ قاری قرآن

[تلاوت کنندگان قرآن] باید در موقع خواندن و گوش دادنِ قرآن، حالت حزن و اندوه به خود گیرند و جان‏ها را نرم و رقیق ساخته، فروتنی و خشوع و خشوعِ آنان افزوده گردد.

و قول خدای تعالی که «لا یَمَسُّهُ اِلاّ المُطَهَّرون» یعنی قرآن را جز پاکیزگان لمس نمی‏کنند، جهت بیان این مطلب است که لمس کردن نقوش و حروف قرآن جز به پاکیزگی ظاهر از خُبث و حَدَث شایسته نیست.

و اینکه تماس با باطن و مقصود قرآن و اتّصال به لطائف و حقایق آن و بهره‏یابی از علوم و برکات آن ممکن نیست جز با طهارت باطن، از پستی‏های اخلاقی و ناپاکی‏ها و شک و تردید و وسواس، و نیز باید خود را از علوم عادی و افکار عامیانه تقلیدی که از مردم گرفته شده است پاکیزه نگاه دارد. و در اینجا قول خداوند است که می‏فرماید: آن کسانی که به آنان، دانش داده شد و قبل از فرو فرستادن قرآن، به صحَّت آن آگاه بودند، هرگاه آیه‏ای از قرآن بر ایشان تلاوت شود، به خاک می‏افتند و به حال سجده قرار می‏گیرند و می‏گویند: منزَّه است پروردگار ما که وعده پروردگار البته انجام می‏شود. [و آنان به هنگام سجده] می‏گریند و حالت خشوعِ آنها، افزوده می‏گردد. را بخواند و نسبت به آن خضوع و فروتنی نداشته باشد و دلش برای آن نرم نگردد و اندوه و ترس در باطنش پیدا نشود، عظمت شأن حق تعالی را خوار داشته، در زیانی آشکار به سر می‏برد.

پس خواننده قرآن به سه چیز احتیاج دارد، دلِ خاشع، بدن آسوده و جایگاه خلوت.

پس هنگامی که نسبت به خدا، دلش خاشع شد، شیطان از او می‏گریزد. اگر روانِ خویش را از اسباب و وسایل، جدا ساخت، قلب او برای خواندن قرآن، مجرّد (تنها) می‏شود و هیچ چیز، عارضِ دل او نمی‏گردد و او را از روشنایی قرآن که باید دلِ او را روشن کند و از فواید آن نیز، محروم نمی‏گرداند.

* * *

هرگاه، مجلسِ خلوت برای خود انتخاب کرد و از مردم کنارجویی نمود، پس از آنکه به دو خصلت اول متّصف گشت، روح او با خدا انس می‏گیرد و سِرِّ او به خدا پیوند می‏یابد و شیرینی سخن گفتنِ خدای تعالی را با بندگان صالحِ خویش درمی‏یابد و به لطفی که خداوند با آنان دارد [که او را به عنایت و اشارتِ کلامِ خود اختصاص داده] پی می‏برد و کرامات آن را می‏پذیرد و اشارات بدیع و تازه آن را درک می‏کند. پس چون پیاله‏ای از این آبشخور نوشد، آن حال را بر حالت‏های دیگر و آن وقت را بر وقت‏های دیگر ترجیح داده، اختیار می‏دهد، بلکه بر هر طاعت و عبادتی نیز ترجیح می‏دهد. زیرا که در آن حال، بدون واسطه با پروردگار مناجات می‏کند.

پس بنگر چگونه کتابِ خدایت، و منشور ولایتت را می‏خوانی و چگونه باید و نبایدهای او را پاسخ می‏گویی و چگونه از حدود الهی فرمانبرداری می‏کنی که آن، کتاب عزیز است که هیچ باطلی نه از پیش و نه از پس، در آن راه نمی‏یابد. آن از سوی خدایِ حکیمِ ستود فرو فرستاده شده است، پس آن را با ترتیل (واضح، آهسته و با تأنّی) بخوان. در جایگاه وعده و وعیدِ آن توقّف نما. در مثل‏ها و اندرزهایش اندیشه کن. پس بترس از اینکه مبادا حروف آن را به پا داری و در آنها دقت کنی ولی حدودش را ضایع گردانی


.

چاره دل های زنگ زده؟



حضرت رسول اکرم (ص) :

اِنَّ هَذِهِ القُلُوب تَصدأ کما یصدَأ ُالحَدید اِذا أصابَهُ المَاءِی قیلَ: وَما جَلَاؤُها؟ قالَ رسولُ الله (ص): کثرَة ذِکرَ المَوتِ وَ تِلاوَةَ القُرآنِی
دل ها مانند آهن هنگام رسیدن آب به آن زنگ می زند، گفتند: صیقل آن چیست؟ آن حضرت فرمود: زیادی یاد مرگ و خواندن قرآن

(کنز العمال، ج 15، ص 549، ح 42130)



--

قرآن بخوانیم





قال الله تَعالی: «... فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...» .


پس هر چه از قرآن ـ برایتان ـ میسر است ـ هر روز ـ بخوانید



«وَ عَلَیک بِتِلاوَه القُرآنِ عَلی کلِّ حالٍ» .


از وصایای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به علی ـ علیه السّلام ـ  و تلاوت


 قرآن را در هر شرایطی ملتزم باش




با توجه به اینکه قرآن کریم، رزقِ روحی مؤمن می‎باشد ناچار باید


این تغذیه، مستمر و دائمی باشد و در هر شبانه روز، سهمی برای


 روحِ خویش در نظر بگیریم، همانگونه که خداوندِ عالم، نماز را در


پنج وقتِ شبانه روز واجب فرموده است که به هیچ وجهی و در


هیچ شرایطی قابل فسخ نمی‎باشد:



«إِنَّ الصَّلاه کانَتْ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ کتاباً مَوْقُوتاً» .




3.jpg

جریان تحول و رشدِ روحِ انسانی، امری پیوسته و تدریجی است


که دو عاملِ اساسی در تداوم و پیوستگی قرائت قرآن می‎باشد:

«أحّبُّ الأعْمالِ إِلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ ما داوَمَ العَبْدُ عَلَیهِ وَ انْ قَلَّ» .

امام باقر ـ علیه السّلام ـ ؛ محبوبترین اعمال بسوی خدای عزیز و


جلیل عملی است که بنده بر آن استمرار داشته باشد اگر چه


اندک باشد).


بنا براین قرائـت قرآن را در برنامه روزانه خود قرار دهیم؛ حتی به


مقدار کم.

اسامی پسرانه در قرآن


*اسامي پسران:



*نام  *نام سوره  *آيه  *معني 


رحمان حمد يك بخشنانده ـ رحمتگر 


رحيم حمد يك مهربان ـ بسثيار رحم كننده


مالك حمد 4 صاحب ـ دارنده


فتح‌الله بقره 76 گشايش الهي ـ فتح و گشودن خداوند


محرم بقره 85 حرام شده ـ نام اولين ماه قمري ـ تحريم شده


رسول بقره 87 فرستاده ـ كسي كه رسالتي را بر عهده دارد


جبرييل بقره 98 نام فرشته مقرب الهي و امين وحي بر پيامبر اكرم (ص)


سليمان بقره 102 نام يكي از پيامبران الهي


احد بقره 102 يكي از صفات خداوند به معني يگانه ـ واحد ـ تك


قدير بقره 106 بسيار قدرتمند ـ قادر


ولي بقره 107 صاحب ـ سرور ـ سرپرست ـ مولا


نصير بقره 107 ياورـ ياري دهنده


محسن بقره 112 نيك ـ نيكو ـ نيك كار


ابراهيم بقره 125 نام يكي از پيامبران الوالعزم الهي كه خانه خدا را بنا كرد


اسماعيل بقره 125 نام پسر حضرت ابراهيم كه مادرش هاجر مي‌باشد


يعقوب بقره 132 نام يكي از پيامبران الهي و پدر حضرت يوسف (ع)


اسحاق بقره ‌133 نام يكي از پيامبران الهي


رووف بقره 143 بسار دلسوز، كسي كه رأفت دارد


حجت بقره 150 دليل ـ برهان


شاكر بقره 158 شكرگزار


غفور بقره 173 آمرزنده، آمرزشگر


رمضان بقره 185 نام يكي از ماه‌هاي قمري ـ ماه روزه و نزول قرآن


عباد بقره 186 بندگان ـ جمع عبد


عزت بقره 206 بزرگي ـ عزت ـ عزيز بودن


نعمت بقره 211 بخشش

اكبر بقره 217 بزرگتر ـ بزرگ‌ترين


رحمت‌الله بقره 218 رحمت الهي، لطف خدا


داوود بقره 251 نام يكي از پيامبران الهي


علي بقره 255 بلند مرتبه ـ والا


عظيم بقره 255 بزرگ با عظمت


تراب بقره 264 خاك


حميد بقره 267 ستايش كننده، ستوده


حكمت آل عمران 269 حكمت (دانش و آگاهي)


وهاب آل عمران 15 بسيار بخشنده


رضوان آل عمران 15 خشنودي، رضايت


حسن آل عمران 37 نيكو ـ نيكويي


زكريا آل عمران 37 نام يكي از پيامبران الهي


محراب آل عمران 37 محل عبادت و سجده‌گاه


نبي آل عمران 68 صاحب خبر ـ پيامبر


نعمت‌الله‌آل عمران 103 نعمت خدا، خدادادي، خداداده


محمد آل عمران 144 نام آخرين پيامبر الهي ـ پسنديده ، ستايش شده


ايوب نساء 163 نام يكي از پيامبران الهي ـ صبر ايوب شهرت دارد


يونس نساء 164 نام يكي از پيامبران الهي كه مدتي در دهان ماهي بود


برهان نساء 174 دليل ـ علت


بشير مائده 19 بشارت دهنده ـ كسي كه خبر شادي بدهد


قادر انعام 37 توانا


يوسف انعام 84 نام يكي از پيامبران الهي و فرزند حضرت يعقوب(ع)


الياس انعام 85 نام يكي از پيامبران الهي


صالح اعراف 73 نام پيامبر قوم ثمود


ماشاءالله اعراف 188 آنچه خدا بخواهد ـ خواست خدا


ايمان توبه (برائت) 23 ايمان


نورالله توبه (برائئت) 32 نورالهي ـ نور خدا


شفيع يونس 3 شفاعت كننده


ضياء يونس 5 نور، روشني، روشنايي


اصغر يونس 61 كوچك‌تر، كوچك‌ترين


مجيد هود 73 بزرگوار، تمجيد شده


رشيد هود 78 صاحب عقل و خرد، رشد يافته ـ بالغ


سعيد هود 105 خوشبخت، سعادتمند


عطاء هود 108 بخشش، موهبت


غلام يوسف 19 پسر، نوكر


شاهد يوسف 26 گواه، ناظر، شاهد


امين يوسف 54 كسي كه امانت را رعايت مي‌كند


روح‌الله يونس 87 روح خدا، لقب حضرت عيسي (ع)


جبار ابراهيم 15 صاحب قدرت و زور، سختگير


شهاب حجر 18 نام سنگ‌هاي آسماني


جمال نحل 6 زيبايي


سبحان اسراء 1 منزه، پاك، پاكيزه


شكور اسراء 3 بسيار شكرگزار


منصور اسراء 33 پيروز


خليل اسراء 73 دوست، صفت، حضرت ابراهيم (ع)


محمود اسراء 79 ستايش شده ـ ستوده


فردوس كهف 107 بهشت


عبدالله مريم 30 بنده خدا


صادق مريم 54 راستگو، درستكار


طه طه 1 نامي براي پيامبر اكرم (ص) از حروف مقطعه قرآن


غفار طه 82 آمرزنده، بخشنده


سيناي مومون 20 محل عبادت حضرت موسي (ع) ـ طور سينا


مصباح نور 35 چراغ


هادي فرقان 31 هدايت كننده


فواد قصص 10 دل ـ قلب


صباح صافات 177 صبحگاه


يدالله فتح 10 دست خدا


متين ذاريات 58 داراي متانت و وفار ـ سنگين و استوار


جلال الرحمن 27 صاحب بزرگي و عظمت


حسان الرحمن 70 نيكو ـ نيك


احمد صف 6 يكي از نام‌هاي پيامبر اكرم


ودود بروج 14 دوست ـ يار


حافظ طارق 4 نگهدارنده ـ نگاهبان


نصرالله نصر 1 ياري خدا


صمد توحيد 2 بي‌نياز