ⓅⒼⓀⓝⓔⓔⓚ

ⓅⒼⓀⓝⓔⓔⓚ

پنـدار گفتـار کـردار نیک
ⓅⒼⓀⓝⓔⓔⓚ

ⓅⒼⓀⓝⓔⓔⓚ

پنـدار گفتـار کـردار نیک

٨٠ ) - عفاف و حجاب

<<  عفاف & حجاب  >>


___ پیشگفتار 


پیدایش لباس منشأهای گوناگونی دارد، منشأ روانی، امنیتی، اجتماعی، اخلاقی و دینی و به خاطر این منشأها و کاربردهای گوناگون آن به عنوان نعمت از آن یاد می شود که خداوند مثل بقیه نعمت ها به انسان ارزانی داشته و آن را وسیله ای برای پوشش و زیبایی و حفاظت از سرما و گرما و از همه مهم تر، انجام عبادات خداوند قرارداده است.



وقتی انسان های اولیه پا به زمین گذاشتند برهنه بودند ولی احساس درون انها به انها می گفت تا خود را بپوشانند. حیا در وجود همه انسان ها است و آنها را مجاب می کند تا خود را بپوشانند . اوائل انسان ها با شاخ و برگ درختان خود را می پوشاندند . با گذر زمان انسان ها اقدام به شکار حیوانات کردند و توانستند از پوست آنها برای پوشاندن خود استفاده کنند . وقتی انسان ها به دامپروری روی آوردند توانستند از پشم حیواناتی قبیل گوسفند ، بز و ... نخ درست کرده و بعد از آن نخ ها را به پارچه تبدیل کنند . و این گونه شد که لباس های پارچه ای بوجود آمدند




پوشش یکی از شئون انسانی است و این شأن انسان به خصوصیات متفاوت فردی، اجتماعی وی مربوط می شود و می توان گفت که لباس پرچم وجود آدمی است که از اعتقادات و فرهنگ و آداب و رسوم وی سخن می گوید.


پیدایش لباس منشأهای گوناگونی دارد، منشأ روانی، امنیتی، اجتماعی، اخلاقی و دینی و به خاطر این منشأها و کاربردهای گوناگون آن به عنوان نعمت از آن یاد می شود که خداوند مثل بقیه نعمت ها به انسان ارزانی داشته و آن را وسیله ای برای پوشش و زیبایی و حفاظت از سرما و گرما و از همه مهم تر، انجام عبادات خداوند قرارداده است.



اما در بارهء موضوع :
عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است.
دکتر روحانی:
((" به نظرم، عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است. به نظر من اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مد نظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سؤال نمی‌رود. قبل از انقلاب زنان زیادی در جامعه ما حجاب نداشتند، ولی آیا انسان‌های عفیفی نبودند؟ من هشدار می‌دهم که حجاب را عین عفاف ندانیم. به نظر من زنان زیادی از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولی عفیف هستند. عفت شاخص‌های زیادی دارد. کما این‌که می‌توان کسانی را هم یافت که ظاهر مطابق قانون دارند و حجاب دارند (چه مرد و چه زن) ولی اصول عفت را رعایت نمی‌کنند. بنابراین تاکید ما باید بر عفت باشد. باید ببینیم عفت را چه چیزی تهدید می‌کند. به نظر من عفت مردم ما را فقر اقتصادی و ناتوانی در ازدواج، بیشتر تهدید می‌کند تا رعایت حجاب مطابق استانداردهایی که عده‌ای دوست دارند و تعریف کرده‌اند.
  این را چرا گفتم؟ چون یک عده‌ای فکر می‌کنند اگر جوانان با هم کوه بروند، در یک مراسم شادی شرکت کنند، یا در خیابان با هم قدم بزنند، عفت جامعه خدشه‌دار می‌شود. اما واقعیت این است که عفت را چیزهای مهم‌تری تهدید می‌کند. برخی از برخوردها هم ناشی از نگاه پلیسی و امنیتی به …"))
^^^^^^^^^^^^^^^

 عزیزان :
 حرف آقای دکتر روحانی یک استنتاج منطقی است ؟ کجایش با نص اسلام منافات دارد ؟
 ایشان حجاب را نفی نکرده اند فقط اینکه  حجاب لزوما" به معنای عفاف و بر عکس باشد را (بی حجابی به معنای بی عفافی باشد) نفی کرده اند !
^^^^^^^^^^^^^^^
لیکن :
با استناد به کدام آیه قرآن ویا حدیث تناقض ندارد ؟

بحث نفی نیست  ؛ و ملاک  حرف های ایشون نیست  ؛کلام خدا وسنت اهل بیت است.

هر سخنی منطقی و عقلانی باشد سازگار با قرآن و نظر اهل بیت (ع) است
حتما لازم نیست حدیثی از آنان داشته باشیم  

به طور اجمال می پذیریم که ممکن است زنانی باشند که به رغم رعایت حجاب ظاهری و پوشیدن چادر، از نعمت عفاف بی بهره باشند ! !
یا در مقابل،
 زنانی باشند که در عین عفیف بودن، حجاب شرعی را رعایت نکنند.
همچنین، درست است که : "عفیف بودن، با چادری بودن یکی نیست. "
چادر نوعی از حجاب ظاهری و عفّت، حجاب درونی وباطنی است،
ولی نمی توان گفت هیچ ارتباطی بین عفاف و چادر وجود ندارد. مگر می توان رابطه ظاهر و باطن را نادیده گرفت؟

آیا این سخن عقلانی است اگر این طوره تکلیف این ضرب المثل ایرانی چه میشه ؟ 
" که از کوزه آن طراوت که در اوست "

اصلا" هر سخن عقلانی  سازگار با قرآن ونظر اهل بیت است ؟

این دیدگاه به علت :
این ضرب المثل است که شاید خیلی ها منطقی وعقلانی بدانند !
" خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو" 
آیا واقعا خدا به من وشما اجازه همرنگ شدن با جماعت  داده ؟ 
حتی اگه منحرف باشند؟

سخن  ؛؛ صحیح است که حفظ ظاهر نشانه ای از باطن است  اما فقط نشانه است نه کل باطن !!

بله ! : کل باطن نیست .

اگه بخواهیم در رابطه با حجاب صحبت کنیم می تونیم بگیم حجاب هم در بُعد درونی تعریف داره وهم در بُعد بیرونی.در واقع تجلی بُعد درونی حجاب ،رعایت عفت وحیاست وتجلی ونمود بُعد بیرونی حجاب،همون پوشش وحفظ ظاهر.

هرچه که انسان انجام میده بازتاب عقیده ی درونی ومیزان باور وایمانش هست .وصد در صد رفتار یک انسان عقیده مند وبی عقیده، متفاوته.

پس اگر کسی به خوبی رعایت حجاب میکنه این امر میتونه دلیلی باشه برای عفیف بودن اون شخص. عفاف با علائم و نشانه‏ های رفتاری و گفتاری همراهه و وجودش بستگی به وجود نشانه‏ های اون داره پس:
حفظ عفاف بدون رعایت نشانه ‏های اون ممکن نیست. عفّت صرفا"  نمی‏تونه یک امر  درونی باشه و هیچ علامت بیرونی نداشته باشه.

این سخن از اهل بیت که اگر از ما حدیثی شنیدید انرا به عقلتان محک بزنید
که یکی از معیارها "عقل"

اما در عین حال این صحبت به معنی عدم عفیف بودن افراد بد حجاب نیست.
چراکه دلایل بدحجابی متعدد هست که یکی از اونها بی عفتی هست اما دلایل دیگر همچون جهل وغفلت وناآگاهی وحتی گاهی لجبازی های  کودکانه ناشی از جهل وبعضا" عقدهء  حقارت وخود کم بینی و...که.میتونه دلیله بدحجابی باشه.

در واقع می شه گفت به واسطهء حجاب ،ظاهر ما از گناه منع می شه وبه واسطهء عفت، باطن ما از گناه
منع می شه.عفاف نوعی حجاب درونیه که انسان را از گناه باز می‌داره.

بز رگترین  معیاری که انسان در اختیار دارد عقل است حتی دین نیز به کمک آن پذیرفته میشود

اما عقل ؛
 ناقصه وبرای رسیدن به کمال لازم است ولی کافی نیست!!

عزیزان اگه در این عالم هستی همه چیز را با نسبیت بسنجیم تمام مشکلات حل شدنی است؟؟؟؟!

حجاب در هر جای دنیا با نسبیت   خودش  سنجیده می شه
در اروپا به یک شکل در ایران هم به شکل خودش

در بعضی موارد ما نگاهمان به کتاب آسمانی ودستورات دینی است و لازم نیست دستور صریح خداوند رو تجزیه وتحلیل کنیم

مثلا خدا فرموده نماز صبح دو رکعت یا ظهر چهاررکعت من وشما فقط وفقط اگر در چارچوب اون دین هستیم وظیفه اطاعت داریم

به هرحال تنها صلاحی است که خدا در اختیارمان گذاشته که پله های اول را با آن بپیماییم و درادامهء  راه  کمال؛؛   باز به کمک همین عقل دستاویز های بهتری پیدا کنیم

یعنی اگه کسی در کشورهای غیر مسلمان پوشش کامل نداره به معنی این نیست که باطن اون فرد مشکل داره

حجابم جز همون دستورات است البته خداوند در قرآن علتش رو برا ما گفته تا بدونیم چرا باید حجاب باشه


لزوما" عفاف وحجاب با هم ارتباطی بسیار نزدیک داره ولی این نیست که حتما کسی در کشوری حجاب نداره پس عفاف هم  نداره !!!!!!!

 که علت میتونه خیلی موارد دیگه  باشه

لا یَکمُلُ العَقلُ إلاّ بِاتِّباعِ الحَقِّ؛

<<  عقل جز با پیروى از حق کامل نمى شود.>>


ولی در جامعه ما با توجه به اسلامی بودن و عرف جامعه حجاب لازم است.
پس این عرف جامعه هست و نه هیچ استدلال دیگه.عقل از زمان عصر حجر پوشش رو پسندیده و به نظر میرسد پوشش به معنی کلمه ؛
یک نیاز محسوب می شه و مقدار اون رو به نسبت عرف ، جامعه مشخص می کنه.

بله هم عرف جامعه هست وهم عقل به آن حکم می کند وهم شرع دستور به رعایت داده

پس هم عقل در اون دخیله هم عقیده و هم عرف . اگه غیر از این باشه پس تمام مردم دنیا غیر از مسلمانان بی قید وبند هستند .

چون حجاب وپوشش جز دستورات دینی است میزان ومقدارش رو خداوند تعیین می کنه ونعیین کرده
سوره احزاب آیه 60   سوره نور آیه 30 سوره نسا

عزیزان ؛
در سایر ادیان  حجاب وجود دارد  ولی آنقدر این ادیان چه مسیحیت و چه یهودیت تحریف شده اند که متأسفانه رعایت نمی شود

وبعدش اساسا" نوع پوشش بشری باگذشت زمان تکمیل تر شده وبه حد مورد نظر اسلام در 1400 سال پیش رسیده وباید تا کنون وتا آخر الزمان رعایت بشه

آدرس قرآنی فوق ذکر شد  


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.