ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
شُکر نعمت نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
معنای لغوی شکر و کفران :
راغب اصفهانی در کتاب خود شکر و کفران را چنین بیان می کند: «شکر به معنای به یاد آوردن و تصور نعمت و اظهار آن است و کفر به معنای فراموشی نعمت و پوشیده داشتن آن است.
دکتر معین :
شکر را به معنای «ثنای جمیل و سپاس کسی گفتن بر نیکی و احسان وی»4 و کفران را به معنای «ناشکری، بی دین بودن و نمک نشناسی آورده است.
حقیقت شکر
شکر مخصوص مخلوقات و بندگان خداوند است و از جمله وظایفی است که هر مسلمان باید انجام دهد.
حقیقت شکر ؛
«تنها تشکر زبانی یا گفتن "الحمد لله" و مانند آن نیست؛ بلکه :
شکر، دارای سه مرحله است: قلب
زبان
عمل
حقیقت کفران
«همان گونه که شکر نعمت به معنی صرف نعمت در آن هدفی است که برای آن آفریده شده، و سپاسگویی با زبان، در درجه بعد است،
اگر هزار بار با زبان :
"الحمد لله" گفته شود؛ ولی عملاً از نعمت استفاده نشود، کفران نعمت است.
*خداوند در آیه 13 سوره سبأ فرموده:
«... اعملوا ءال داوود شکراً و قلیلٌ من عبادی الشکور؛... ای آل داوود شکر (این همه نعمت را) به جا آورید؛ ولی عده کمی از بندگان من شکر گذارند.»
- امام صادق (ع) فرموده اند: «اگر سپاسگذاری کنی، نعمت ها پایدار است و اگر کفران ورزی، دیری نمی پاید.»12
پیامبر در این باره فرموده اند: «سریع ترین گناهان در عقوبت، کفران نعمت است.»13
شکر و کفران نعمت در ادبیات فارسی
*سعدی :
از دست و زبان که برآید کز عهده شکرش به در آید
((اشاره سعدی به آیه 7 سوره ابراهیم ))
سنایی :
موضع کفر نیست جز در گنج مرجع شکر نیست جز سر گنج
و در بیتی دیگر :
چون شدی بر قضای او صابر خواند آن گاه مر تو را شاکر
شکر گویی از پی زیارت را عالم الغیب و الشهادت را
صائب تبریزی :
می دهد در یک دم از کفران نعمت سر بباد
هر حبابی کز تهی مغزی بر آرد سر ز آب
مولانا :
شکر نعمت، قدرتت افزون کند جبر، نعمت از کفت بیرون کند
*مولانا / ناشکری :
زان که بی شکری بود شرم و شنار
می برد بی شکر را در قعر نار
((اشاره به آیه 12 سوره لقمان ))
سعدی :
از دست و زبان که بر آید کز عهده شکرش به در آید
*مولانا :
شکر کن مر شاکران را بنده باش
پیش ایشان مرده شو پاینده باش
ناصر خسرو :
آن خداوند که صد شکر کند قیصر
گر به باب الذهب آردش به دربانی
((اشاره به آیه 17 سوره عنکبوت))
انوری :
در نعمت خدای بگشاید شکر کن تا خدا بیفزاید
خاقانی :
هزار شکر کنم فیض و فضل یزدان را
که داد دانش و دین گر نداد دینارم
حسن ختام :
شکر و سپاس به عنوان فضیلتی اخلاقی مورد تأیید و تأکید عقل است.
منبع: چاپ شده در شماره ۳۴ نشریه جوهره وحی